De organisatie werkt in multidisciplinaire gebiedsteams binnen de eenheid Gebieden enerzijds en een klantenservice en gemeentewinkel binnen de eenheid Inwonerplein anderzijds. Deze eenheden worden centraal ondersteund.
Binnen de organisatie is er een open en laagdrempelige werksfeer. Er wordt gewerkt in zelforganiserende teams, waarbij medewerkers vrijheid, vertrouwen en verantwoordelijkheid krijgen. Er is geen manager, maar een teamondersteuner die ervoor zorgt dat het team optimaal functioneert.
Gemeente De Bilt streeft ernaar om elke dag beter te worden in het werk, waarbij leren een belangrijke rol speelt. Er is een eigen leerplatform, een persoonlijk opleidingsbudget en regelmatig teamtrainingen.
Samenwerking wordt gewaardeerd, waarbij kennis en vaardigheden worden samengebracht om het leven van inwoners elke dag een stukje beter te maken. Collega's werken samen vanuit de hele organisatie, met open deuren en korte lijntjes.
De organisatie hecht waarde aan focus en ruimte, waarbij aandacht wordt besteed aan gefocust en planmatig werken en prioriteiten stellen. Dit schept ruimte voor creativiteit, aandacht en persoonlijke groei, wat bijdraagt aan werkplezier.