Let op: Deze opdracht valt onder de Wet DBA en is daarom uitsluitend beschikbaar via detachering. TenTalent biedt je de mogelijkheid om toch deel te nemen door middel van een tijdelijke dienstovereenkomst. Heb je interesse? Reageer op de opdracht, dan sturen wij je meer informatie en een salarisvoorstel toe.
Logo organisation

Omschrijving

De politie is op zoek naar een door de wol geverfde datasteward, die zijn collega-datastewards de weg wijst bij het in werking brengen van een datacare-organisatie.

Context

De politie krijgt door de digitalisering van de samenleving steeds meer interne en externe data beschikbaar voor het politiewerk. Deze data wordt ingezet voor het vergroten van de veiligheid in Nederland. Inzet van die data heeft echter als keerzijde dat daarmee inbreuk wordt gemaakt op de rechten van burgers. Het is van groot maatschappelijk belang dat dit met elkaar in balans is.

Het landelijke programma Datagedreven Samenwerken (DGSW) heeft daarom de opdracht de balans d.m.v. een datacare-organisatie binnen de politie in te bedden. Deze datacare-organisatie biedt een structurele, onafhankelijke en deskundige borging voor de omgang met data. De missie van die datacare-organisatie is dan ook: ‘Zorgen en waarborgen dat we rechtsstatelijk omgaan met onze data’.

De politie heeft een ontwerp gemaakt voor de inrichting van deze datacare-organisatie. Dit ontwerp gaan we gedurende 2025/2026 beproeven middels een pilot met de ‘datacare-organisatie in oprichting’ (i.o.). Tijdens de pilot voeren we het datacare-werk in een afgebakende setting uit en geven we de datacare-organisatie verder vorm.

De pilot start met een centrale, landelijke deel van de datacare-organisatie en datacare-units i.o. bij 2 regionale eenheden (Den Haag en Oost-Nederland). Aan de hand van use cases maken we onze processen en werkinstructies voor datacare, de taken/verantwoordelijkheden van de verschillende functies (zoals datastewards), de samenwerking binnen de datacare-organisatie en de benodigde hulpmiddelen concreet. Nadat we dit hebben vastgesteld, starten we naar verwachting in de loop van 2026 met de opschaling naar een landelijke datacare-organisatie.

Werkomgeving

De senior datasteward komt tijdens de pilot te werken in één van de twee regionale datacare-units i.o. Voor de pilot richten we datacare-units in bij de eenheden Oost-Nederland en Den Haag. Die datacare-units i.o. helpen politiecollega’s in de operatie om goed, zorgvuldig en rechtsstatelijk om te gaan met data, starten initiatieven om datakwaliteit te verbeteren en dragen met overtuiging het belang van goede data uit.

Tijdens de pilot doen we hands-on ervaring op met het werkveld van de datacare-unit en gebruiken we die ervaring om werkprocessen, werkinstructies, rolbeschrijvingen, opleidingen e.d. voor de datacare-unit te ontwikkelen. Elke datacare-unit i.o. bestaat uit een coördinator en 4 datastewards, waarvan één ervaren, senior datasteward die tijdelijk wordt ingehuurd.

Werkzaamheden

De senior datasteward heeft de opdracht om (in afstemming met de coördinator van de datacare-unit i.o.):

  • collega’s in de datacare-unit te begeleiden en coachen in hun werk als datasteward
  • datacare-use cases op een aantal gedefinieerde datadomeinen uit te werken en meehelpen op te lossen
  • advies uit te brengen over kansen om de rechtsstatelijkheid en kwaliteit van de data te verbeteren
  • samen met de andere datacare-unit en het centrale deel van de datacare-organisatie, een op de situatie van de politie toegesneden baseline*) op te leveren voor de implementatie van datacare-units in de andere eenheden
  • *) de baseline omvat o.a. werkprocessen, werkinstructies, rolbeschrijvingen en opleiding voor collega-datastewards
  • werkprocessen, werkinstructies, rollen en opleidingen conform de baseline in de datacare-unit te implementeren

Doelstelling

Met deze opdracht draag je eraan bij dat de Politie datacare goed organiseert en de rechtsstatelijkheid en kwaliteit van data wordt geborgd.

Verantwoordelijkheden

De senior datasteward heeft de verantwoordelijkheid om:

  • ervaring en vakkennis in te brengen en toe te passen in de specifieke context van de politie
  • collega’s te begeleiden volgens het principe van ‘voordoen > samendoen > zelf doen’
  • belanghebbenden te betrekken en draagvlak te bouwen
  • knelpunten en risico’s te signaleren en verbetervoorstellen te formuleren
  • inrichtingsvraagstukken te analyseren en adviezen op te leveren voor besluitvorming
  • de leiding in complexe datacare-use cases te nemen en als inhoudelijk datacare-expert meehelpen datacare-use cases op te stellen en op te lossen
  • veelvuldig met datastewards in andere datacare-unit(s) en met het centrale deel van de datacare-organisatie af te stemmen
  • de implementatie van datacare-units in opeenvolgende eenheden voor te bereiden en te ondersteunen

Contacten

De senior datasteward:

  • heeft zeer intensief contact met de coördinator en andere datastewards in zijn datacare-unit
  • stemt regelmatig af datacare-collega's bij de in de andere datacare-unit en Staf Korpsleiding
  • werkt samen met een breed netwerk van collega’s uit de operatie, BI Competence Centers, privacy en juridische afdelingen en Informatievoorziening
  • ondersteunt de coördinator van de datacare-unit bij overleg op diverse managementlagen

Eisen

  • Migratie Door in te schrijven bevestigt u dat u bekend bent met de voorgenomen overstap naar een intermediair model en de gevolgen die heeft voor overeenkomsten met Opdrachtgever en stemt u daarvoor zover nodig en mogelijk mee in.
  • De kandidaat heeft minimaal een erkend, volwaardig, volledig, afgeronde diploma op Hbo-niveau.
  • De kandidaat heeft minimaal 3 jaar aantoonbare hands-on werkervaring als datasteward.
  • De kandidaat heeft minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in een data-gerelateerde functie (bijvoorbeeld als datasteward, data-analist, data-architect, datamodelleur, datakwaliteitsmedewerker, metadata-specialist, BI-analist of BI-ontwikkelaar).
  • De kandidaat heeft minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met het uitvoeren van dataverbeteringstrajecten en/of datakwaliteitsonderzoek.
  • De kandidaat heeft minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met ontwerp en inrichting van datamanagementprocessen.
  • De kandidaat heeft minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring met de toepassing van DAMA-DMBOK.
  • De kandidaat heeft minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met het toepassen van privacy-regelgeving (AVG, WJSG of WPG of aantoonbaar vergelijkbaar wettelijk kader).
  • Competenties:
    • Goede adviesvaardigheden: geeft op een gestructureerde en overtuigende manier advies; brengt complexe informatie helder over, stemt het advies af op de doelgroep en weet draagvlak te creëren voor voorgestelde oplossingen.
    • Goede coachingsvaardigheden: verkent de ontwikkelbehoeften van collega’s en stimuleert, motiveert en coacht hen om hun vakbekwaamheid op een hoger niveau te brengen en zich zo verder te ontwikkelen.
    • Initiatiefrijk: signaleert kansen; handelt ernaar en durft daarbij risico’s te nemen om uiteindelijk een bepaald herkenbaar voordeel voor de organisatie te behalen; begint liever uit zichzelf dan passief af te wachten.
    • Goede netwerkvaardigheden: ontwikkelt en onderhoudt relaties, allianties en coalities buiten de eigen afdeling en benut deze voor het verkrijgen van informatie, steun en medewerking.
    • Organisatiesensitief: speelt in op belangen en interne verhoudingen en is alert op veranderingen binnen de organisatie; onderkent de invloed en de gevolgen van eigen beslissingen of activiteiten op de andere organisatieonderdelen.
    • Veel overtuigingskracht: toont effectief gedrag dat erop is gericht om anderen te overtuigen van een bepaald standpunt en instemming te krijgen met bepaalde plannen of ideeën.
    • Groot analytisch en probleemoplossend vermogen: signaleert problemen, zoekt en herkent belangrijke informatie, rafelt vraagstukken uiteen, legt verbanden; ontwikkelt o.b.v. van probleemanalyse passende verbeter- en inrichtingsvoorstellen.
    • Samenwerkingsgericht: heeft oog voor het groepsbelang en draagt actief bij aan het gemeenschappelijke resultaat.
    • Goede schriftelijke en mondelinge uitdrukkings- en presentatievaardigheid: heeft een uitstekende beheersing van de Nederlandse en Engelse taal; stelt feiten, meningen en ideeën in begrijpelijke en correcte taal op schrift; presenteert feiten, meningen en ideeën op een heldere wijze; maakt hierbij gebruik van relevante communicatiemiddelen.
    • In staat om door te pakken: is in staat om ideeën en initiatieven tot concrete resultaten te brengen en neemt geen afwachtende houding aan als een project of use case niet loopt.
    • Creatief: is in staat om andere wegen te vinden om het resultaat te bereiken als eerste oplossing of aanpak niet het gewenste resultaat oplevert.

Over Inhuurdesk Politie (Nationale Politie)

Meer weten over Inhuurdesk Politie (Nationale Politie)? Lees wie ze zijn en welke opdrachten ze momenteel aanbieden. Lees meer

TenTalent is jouw partner voor interm opdrachten bij de overheid.

Als specialist in interim opdrachten voor overheidsinstellingen hebben wij door de jaren heen een unieke expertise opgebouwd. Wij kennen de markt, begrijpen jouw ambities en weten precies hoe wij jouw talent kunnen matchen met de juiste organisaties.

Onze persoonlijke aanpak gaat verder dan alleen bemiddelen - wij investeren in langdurige partnerschappen en zorgen ervoor dat elke stap in jouw carrière goed doordacht en succesvol is.

Marge TenTalent

Onze marge voor de dienstverlening is al vanaf €2,50 van het afgesproken uurtarief.

Professionele ondersteuning

Als ervaren recruitment partner nemen wij het volledige selectie- en administratieve proces voor onze rekening.

Jij kunt je volledig concentreren op je vakgebied, terwijl wij zorgen voor optimale matchmaking en professionele begeleiding gedurende de hele opdracht.

Slimme job alerts

Blijf automatisch op de hoogte van relevante opdrachten door onze gerichte e-mail notificaties. Onze slimme matching zorgt ervoor dat je alleen opdrachten ontvangt die aansluiten bij jouw expertise, ervaring en voorkeuren.

Hoe werkt het?

Van sollicitatie tot startdatum - ontdek onze eenvoudige werkwijze in 4 stappen.

Vind een opdracht
Solliciteer direct
Reactie
Start opdracht
Vind een opdracht die bij je past

Browse door ons actuele aanbod van overheidsopdrachten en filter op jouw specialisme, locatie en gewenste duur. Vind je iets interessants? Klik dan door voor meer informatie en details over de opdracht.

Solliciteer direct

Upload eenvoudig je CV en motivatie via ons platform. Dankzij onze 20 jaar ervaring weten wij precies wat opdrachtgevers zoeken en kunnen we je profiel optimaal presenteren.

Reactie van de opdrachtgever

Na je sollicitatie houden wij je proactief op de hoogte van de voortgang. De opdrachtgever beoordeelt je profiel en je ontvangt tijdig bericht over een uitnodiging voor een gesprek of andere geschikte opdrachten.

Start met je opdracht

Je hebt de opdracht gekregen? Uitstekend! Wij begeleiden de afronding van het proces en zorgen voor een zorgvuldige afstemming tussen jou en de opdrachtgever over startdatum, werkafspraken en wederzijdse verwachtingen.

Kan ik mijn cv opsturen, zodat jullie op zoek gaan naar een opdracht?
Wat is de kans dat ik een opdracht gegund krijg?
Kan ik mij ook inschrijven zonder overheidservaring te hebben opgedaan?
Kan ik mij door jullie laten detacheren?
Hoe snel kan ik starten na selectie voor een opdracht?

Logo van de organisatie

Is deze opdracht iets voor jou?

Past jouw ambitie, kennis en talent bij deze opdracht? Schrijf in via de knop.

De opdracht is helaas niet meer beschikbaar

Maar er staan nog veel andere interessante opdrachten voor je klaar.

Past jouw ambitie, kennis en talent bij deze opdracht? Schrijf in via de knop.