Omschrijving
Wij zijn de Vereniging van Nederlandse Gemeenten. De vereniging heeft als doel om de lokale overheid te versterken, zodat gemeenten hun inwoners optimaal kunnen bedienen. Dat dragen we in ons hart en daar werken we iedere dag met veel bevlogenheid aan. 342 gemeenten bepalen onze en dus ook jouw agenda. Vaak wordt die beïnvloed door de dagelijkse actualiteit, maar altijd vanuit het belang van onze leden. We zijn een lerende organisatie, we stellen ons continu de vraag waar we staan en wat we kunnen verbeteren.
Het project Vergunningaanvragen aanbieden en verwerken op basis van BIM-modellen, is één van de 22 beleidsmaatregelen, onderdeel van het Bestuursakkoord digitaal gebouwde omgeving 2027. De beleidsmaatregelen gezamenlijk worden gecoördineerd door programmamanager Digigo (digigo.nu). De VNG is betrokken bij meerdere beleidsmaatregelen, maar is de trekker van beleidsmaatregel 13. Samen met andere ketenpartners, zoals Neprom, Bond van Nederlandse Architecten, Ministerie van VRO, Digigo, diverse gemeenten en Bouwend Nederland wordt gezamenlijk gewerkt aan het toepassen van BIM-modellen bij vergunningaanvraag en vergunningverlening van woningbouwprojecten.
Door de (pre) vergunningsaanvraag voor een groot bouwproject digitaal in te dienen met een BIM-model van het ontwerp dat via een DSGO-datadienst gedeeld wordt, kunnen beoordelaars (deels) geautomatiseerd toetsen of het ontwerp voldoet aan de vergunningseis en door het model in te lezen in een geautomatiseerde vergunningscontrole. Hierdoor kan de doorlooptijd van een vergunningsaanvraag sterk verkort worden en zijn we beter in staat de bouw en onderhoudsopgaves te realiseren.
Het project wordt organisatorisch ondergebracht bij het cluster Bouwen en Wonen van team Leefomgeving van de VNG. De dagelijkse aansturing van de adviseur vindt plaats door de projectleider van beleidsmaatregel 13 van de VNG.
De benodigde bouwtekeningen en bijbehorende gegevens voor een vergunningaanvragen voor woningbouwprojecten, worden nog steeds in de vorm van (digitale) documenten in pdf-vorm aangeleverd. In de bouwwereld is het al decennia gebruikelijk om bouwtekeningen te maken in 3D BIM-modellen (Building Information Model), deze BIM-modellen bevatten de data die nodig is voor het beoordelen van de vergunningaanvraag. De data in een BIM-model kan worden gebruikt voor (geautomatiseerde) controles.
Om een (geautomatiseerde) beoordeling te kunnen doen moeten de juiste gegevens in het BIM-model beschikbaar zijn. Het is de taak van de adviseur om samen met ketenpartners te komen tot een standaard/afspraak over de data die moet worden aangeleverd in het BIM-model. Vervolgens moet de Neprom zorgen voor toepassing van de afspraak aan de kant van de projectontwikkelaars en aannemers. De adviseur moet desgevraagd, vervolgens de participerende gemeenten trainen in het beoordelen van de aanvraag middels BIM en de softwareleveranciers informeren over de mogelijkheid om de betreffende data te gebruiken in het geautomatiseerd beoordelen van bepaalde regels.
De kennis en ervaring moet worden vertaald naar een toolkit voor gemeenten. De toolkit wordt gebruikt bij de volgende 15 en 50 gemeenten bij de implementatie van BIM voor vergunningverlening. Tot slot heeft de adviseur een rol in het onderzoek naar de mogelijkheden van het DSO voor het beoordelen van de indieningsvereisten en het vertalen van de landelijke regels naar machineleesbare regels.
Jouw werkzaamheden en verantwoordelijkheden zijn als volgt:
- Je bent verantwoordelijk, in samenwerking met ketenpartners, voor de ontwikkeling van een Nederlands toepassingsprofiel van BIM specifiek gericht op de omgevingsregels (BBL);
- Je bent verantwoordelijk voor de realisatie, in samenwerking met stakeholders, van een ILS en IDS gebaseerd op het vastgestelde Nederlands toepassingsprofiel van BIM;
- Je bent verantwoordelijk voor het ondersteunen van 5 gemeentelijke pilots in 2025, 15 in 2026 en 50 in 2027, bij het implementeren en werken met vergunningaanvragen middels BIM, door middel van kennisoverdracht over het inregelen van BIM gebruik voor vergunningaanvraag beoordeling, het geven van trainingen, het afstemmen met softwareleveranciers;
- Je bent verantwoordelijk voor de inhoudelijke afstemming met softwareleveranciers voor de implementatie van de afhandeling en geautomatiseerd controleren van vergunningaanvragen middels BIM;
- Je bent medeverantwoordelijk voor het uitvoeren van een onderzoek naar de mogelijkheden van het DSO voor het beschikbaar stellen van de indieningsvereisten en machineleesbare regels.
- Met stakeholders komen tot een standaard en afspraak met betrekking tot BIM-model en deze beproeven in de praktijk. Inregelen van beheer en doorontwikkeling en passende governance;
- Met stakeholders ontwikkelen van een IDS op basis van gemaakte BIM-model en deze beproeven in de praktijk;
- 20 succesvolle pilots voor eind 2026, ondersteuningstoolkit voor de volgende 50 gemeenten;
- Adviesrapport over de inzet van DSO-omgevingsloket voor de vergunningverlening middels BIM.
Eisen
- Minimaal afgeronde HBO of universitaire opleiding, in de richting van Planologie, Vastgoed, Bouwkunde, Informatiekunde of vergelijkbaar.
- Gecertificeerd Open BIM practicioner. Bij voorkeur: buildingSMART Internationals Pcet gecertificeerd op niveau's Foundation en Practitioner.
- Aantoonbare werkervaring met softwarematige ondersteuning van BIM-modellering en BIM-beoordeling in binnen en bij voorkeur buitenland.
- Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met het beoordelen van de kwaliteit van software-implementaties op OpenBIM.
- Minimaal 5 jaar werkervaring met de implementatie van BIM bij organisaties bij voorkeur overheidsorganisaties, gemeenten of ZBO’s.
- Aantoonbare kennis van het VTH-proces bij gemeenten.
- Je herkent jezelf in de volgende competenties/vaardigheden:
- Senioriteit in houding en gedrag
- Ervaring met het begeleiden van groepsprocessen
- Sterk analytische vaardigheden
- Goede Communicatieve skills
- Resultaatgericht
- Assertieve werkhouding en flexibel inzetbaar
- Initiatief rijk
- Creatief
- Ervaren gesprekspartner
- Adviesvaardigheden, mondeling en schriftelijk
- Presentatievaardig
- De opdrachtnemer dient zelf te beschikken over laptop en telefoon om de werkzaamheden uit te voeren.
Als specialist in interim opdrachten voor overheidsinstellingen hebben wij door de jaren heen een unieke expertise opgebouwd. Wij kennen de markt, begrijpen jouw ambities en weten precies hoe wij jouw talent kunnen matchen met de juiste organisaties.
Onze persoonlijke aanpak gaat verder dan alleen bemiddelen - wij investeren in langdurige partnerschappen en zorgen ervoor dat elke stap in jouw carrière goed doordacht en succesvol is.
Onze marge voor de dienstverlening is €2,50 van het afgesproken uurtarief.
Als ervaren recruitment partner nemen wij het volledige selectie- en administratieve proces voor onze rekening. Jij kunt je volledig concentreren op je vakgebied, terwijl wij zorgen voor optimale matchmaking en professionele begeleiding gedurende de hele opdracht.
Daarnaast houden wij de voortgang van lopende opdrachten nauwlettend in de gaten. Al voordat een opdracht afloopt, gaan wij proactief op zoek naar nieuwe mogelijkheden die aansluiten bij jouw expertise en ambities.
Blijf automatisch op de hoogte van relevante opdrachten door onze gerichte e-mail notificaties. Onze slimme matching zorgt ervoor dat je alleen opdrachten ontvangt die aansluiten bij jouw expertise, ervaring en voorkeuren.
Ja, absoluut! Maak een account aan op onze website en upload je cv. Onze ervaren consultants zoeken proactief naar geschikte opdrachten voor jou. Daarnaast gebruikt onze slimme AI-tool 'de Matcher' jouw profiel om nauwkeurige matches te maken en benadert zij jou wanneer een zeer geschikte opdracht beschikbaar komt.
Je slaagkansen hangen af van verschillende factoren: je cv, motivatie, concurrentie en de 'klik' met de opdrachtgever. Je maakt de beste kans wanneer je niet alleen aan alle eisen voldoet, maar ook aan de wensen, ervaring hebt in een vergelijkbare functie, al hebt gewerkt bij soortgelijke organisaties en een goed selectiegesprek voert. Wij helpen je graag om je profiel optimaal te presenteren.
Zeker! Tenzij overheidservaring een specifieke eis is voor de opdracht, helpen wij je graag bij je sollicitatie. Houd er wel rekening mee dat het ontbreken van overheidsachtergrond je slaagkansen kan verminderen, maar met de juiste begeleiding en een sterke motivatie maken veel professionals hun eerste stappen in de publieke sector via ons platform.
Ja, dat is mogelijk! Je kunt bij ons in loondienst komen voor specifieke opdrachten die zijn gemarkeerd met een 'Detachering'-tag. Met onze handige rekentool kun je eenvoudig je verwachte maandelijkse brutosalaris berekenen.
De starttijd varieert per opdracht en opdrachtgever. Gemiddeld kun je binnen 2-4 weken starten na selectie. Wij begeleiden het hele proces - van contractafhandeling tot praktische afspraken - zodat jij je kunt focussen op een succesvolle start. Bij spoedopdrachten is soms een snellere start mogelijk.
Is deze opdracht iets voor jou?
Past jouw ambitie, kennis en talent bij deze opdracht? Schrijf in via de knop.
De opdracht is helaas niet meer beschikbaar
Maar er staan nog veel andere interessante opdrachten voor je klaar.
Vragen over de opdracht?
Neem contact op met onze opdracht adviseur via info@tentalent.nl, of via een van de kanalen hieronder.
Vragen over de opdracht?
Neem contact op met onze opdracht adviseur via info@tentalent.nl, of via een van de kanalen hieronder.
De opdracht is helaas niet meer beschikbaar
Maar er staan nog veel andere interessante opdrachten voor je klaar.
Past jouw ambitie, kennis en talent bij deze opdracht? Schrijf in via de knop.
.png)